Het hitteplan is actief in heel Nederland.
Maatregelen die je zelf kan nemen tegen de zon en de hitte:
1. drink voldoende;
2. draag dunne kleding die bescherming biedt tegen verbranding door de zon;
3. zoek de schaduw op;
4. smeer de huid in met zonnebrandcrème;
5. beperk lichamelijke inspanning in de middag;
6. houdt de woning koel door zonwering, ventilator of airconditioning
7. let extra op mensen in je omgeving die zorg nodig hebben.

‘Niet stil gaan zitten voor de ventilator’’ Ouderen kunnen het beste ook tijdens de hitte blijven bewegen

Amersfoort, dinsdag 23 juli 2019 – Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Voor ouderen kunnen de hoge temperaturen extra belastend zijn omdat de kans op uitdroging en oververhitting toeneemt. ‘’Dat betekent echter niet dat je de hele dag op een stoel voor de ventilator moet gaan zitten’’, stelt beweegstrateeg René Wormhoudt. Hij heeft met zijn Athletic Skills Model (ASM) de basis gelegd voor alle aangepaste beweegvormen van OldStars.  OldStars is een programma van het Ouderenfonds dat zich inzet om de sportvereniging 100% ouderenvriendelijk te maken. Inmiddels zijn er 7 aangepaste spelvormen waarmee 55+ers fit en sociaal actief blijven in en rondom de sportvereniging. Wie op leeftijd is doet er goed aan om met de hitte niet stil te gaan zitten voor de ventilator maar, weliswaar aangepast, te blijven bewegen. Denk aan korte activiteiten die worden afgewisseld met uitrusten. Wandel bijvoorbeeld in de ‘daluren’ wanneer de zon nog niet zo sterk is. Dus ga in de ochtend een rustig stukje lopen, fietsen of oefeningen doen in de schaduw onder de bomen. En sluit jezelf niet op. Vanzelfsprekend is ook hier het flesje water onmisbaar. Kortom: doe minder, maar blijf- met mate- bewegen”.