Interview met Annaleen Boon, praktijkondersteuner ouderenzorg – door Leonie Zwetsloot

 ‘Het Trefpunt is onmisbaar voor mijn werk!’

Annaleen Boon werkt als Praktijkondersteuner Ouderen voor drie huisartsen in Heiloo. Op verzoek van de huisarts gaat zij op huisbezoek bij thuiswonende ouderen die wellicht (meer) hulp nodig hebben. Ze kan doorverwijzen voor voorzieningen als huishoudelijke hulp, thuiszorg of dagbesteding, of hulpmiddelen aanvragen die zelfstandig wonen ondersteunen zoals een traplift. Deze voorzieningen lopen via het gemeentelijke loket, vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Daarnaast werkt zij met de Sociale Kaart Heiloo. Dit is een lijst van clubs en activiteiten, ondersteunende diensten, wijkcentra, vrijwilligersorganisaties en dergelijke, alles waar ouderen mogelijk iets aan hebben. Het Trefpunt staat hier bovenaan.

Programmaboekjes uitdelen

‘Het is erg leuk werk,’ vertelt Annaleen. ‘Ik bezoek de mensen gemiddeld zo’n vijf keer per jaar en volg ze langere tijd, dus dan bouw je een vertrouwensband op, en de mensen vinden het vaak ook gezellig dat ik kom. Als wijkverpleegkundige bekijk ik het hele plaatje – ik doe medische controles én praat over wat mensen verder nodig hebben. Meestal is er ook contact met de kinderen. Ik vind het prima als ze erbij willen zijn wanneer ik langskom, ze kunnen ook bellen of appen. Met mijn werk-mobiele nummer is het makkelijk contact houden.’

In één zin samengevat is de taak van een Praktijkondersteuner Ouderen om mensen (die dat willen) zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen, met alles wat daarbij komt kijken. Annaleen stelt vast dat het Trefpunt hierbij misschien wel onmisbaar is: ‘Zonder het Trefpunt zou ik mijn werk niet goed kunnen doen! Zij faciliteren zo vreselijk veel. Ik doe heel vaak een beroep op hun ondersteuning.’ Ze merkt dat de meeste ouderen in Heiloo het Trefpunt wel kennen en soms ook lid zijn van Trefpunt Diensten (bijvoorbeeld vanwege de klusjeshulp), maar dat betekent niet dat zij weten welke activiteiten er verder georganiseerd worden of wat vrijwilligers nog meer kunnen doen. ‘Ik heb de programmaboekjes van het Trefpunt altijd in mijn tas om uit te delen en bij de mensen thuis te laten.’

We zijn bevoorrecht in Heiloo

‘Ik vraag vaak boodschappenservice aan voor een oudere. Zo’n ‘kleine’ vrijwilligerstaak groeit soms uit tot meer. Als het onderling klikt, hoor ik wel eens dat de vrijwilliger ook op andere momenten even langs gaat, dat er een beetje vriendschappelijke band ontstaat. Voor ouderen die vaak veel alleen zijn, kan het echt een verademing zijn – een beetje contact, aandacht en gezelligheid. Andersom gebeurt ook wel dat ouderen aarzelen en onzeker zijn; ze weten niet wie ze in huis halen, dat kan een hoge drempel zijn. Laatst heb ik een mevrouw echt overgehaald – ze wilde graag spelletjes doen, maar durfde niet goed een vrijwilliger toe te laten. Uiteindelijk stelde ze zich open en kreeg ze een jongere stagiaire als maatje. Nu doen ze samen spelletjes en geniet ze er enorm van!’

Het vrijwillige vervoer vanuit het Trefpunt is voor ouderen ook van belang: ‘Zoals ze nu voor de vaccinaties speciaal Prikvervoer hebben opgezet, voor 6 euro heen en weer met chauffeur, dat is toch geweldig! Als ik zie wat we hier in Heiloo vanuit het Trefpunt allemaal kunnen aanbieden en dat vergelijk met wat ik van collega’s in andere gemeenten in Noord-Holland hoor, dan zijn wij echt bevoorrecht!’ Annaleen noemt almaar meer voorbeelden: ‘Voor ouderen die het overzicht een beetje kwijtraken zijn er een paar hele goede vrijwilligers beschikbaar die administratieve hulp geven; laatst hielp een vrijwilliger zelfs om een bezwaarprocedure bij een te hoge huur aan te spannen. Ik verwijs mensen geregeld door naar de Rouwgroep, die zelfs in coronatijd doorging. Er zijn vrijwilligers die voorlezen aan slechtzienden. Er is respijtzorg bij echtparen waar geheugenproblematiek speelt.’

Enthousiast en betrokken

Het contact loopt meestal via e-mail en telefoon. Annaleen schroomt niet om soms ook ‘gekke’ vragen te stellen aan cliëntondersteuners Claudia of Karin. Bijvoorbeeld toen mevrouw X de lange stille zondagen zo moeilijk vond (‘Weten jullie een vrijwilliger die juist op zondag beschikbaar is?’). Bijvoorbeeld toen meneer Y zo’n behoefte had aan ‘een vrouw om leuke dingen mee te doen’. Deze vraag werd niet ingelost – ‘Tja, we zijn niet van de relatiebemiddeling.’ – maar het laat wel zien hoe open het contact is.

‘Ik vind het bijzonder hoe laagdrempelig het Trefpunt is. Normaal (zonder corona, LZ) kun je er altijd terecht en zijn veel activiteiten geschikt voor ouderen. Maar vooral het team levert fantastisch werk. Claudia en Karin zijn altijd bereid om mee te denken en met zijn allen zijn ze heel creatief in het bedenken van vernieuwende dingen. De bakfiets van Karin om de wijk in gaan is een mooi voorbeeld. Ze denken altijd in oplossingen, kijken wat er ondanks corona wel kan. Zo betrokken bij de mensen en heel enthousiast in hun werk, dat stralen ze uit en dat hoor ik ook bij mijn huisbezoeken terug. Ik ben groot fan van het Trefpunt!’