Stille kracht achter de schermen

Marianne Schippers (72 jaar) is in het voorjaar van 2017 als vrijwilliger bij het Trefpunt begonnen, toen zij via via gevraagd werd om mee te helpen bij het opzetten van het project ‘Trefpunt Expres’. Zij had eerder ervaring opgedaan met vrijwillig rijden op de Buurtbus en veel administratief werk voor die organisatie gedaan. Het Trefpunt wilde uitstapjes en maaltijdvervoer voor ouderen in Heiloo gaan aanbieden. Naast de aanschaf van een Citroën Berlingo betekende dit veel voorbereiden, uitdenken, chauffeurs werven, van alles waar Marianne zich samen met anderen voor heeft ingezet. Vanaf augustus 2017 is de Trefpunt Expres daadwerkelijk gaan rijden.

Uitstapjes met de Trefpunt Express

Naast de chauffeur is er plek voor vier personen, drie op de achterbank. De Trefpunt Expres rijdt dus met een klein groepje ouderen. Marianne maakt samen met twee andere vrijwilligers plannen voor uitstapjes: waarheen? Wel of niet met een lunch? In de ochtend of de middag? ‘Eind van de zomer 2020 is er nog een uitstapje naar Broek in Waterland geweest. De rit erheen is een mooie route; de bestemming was een pannenkoekenrestaurant. Ik heb gehoord dat het erg leuk was. Toen hadden we aangepaste maatregelen. Met afstand houden konden er maximaal drie personen in de Trefpunt Expres terwijl dat er anders vijf zijn, de chauffeur meegeteld.’ Sinds de corona-beperkingen verder zijn aangescherpt, worden er helemaal geen uitstapjes meer gedaan.

Maaltijdvervoer en Bewegen op Maat

De Trefpunt Expres blijft wel op maandagen rondrijden voor maaltijdvervoer. Ook dat regelt Marianne: ‘Elke week is er één chauffeur nodig. Er zijn drie vaste vrijwilligers voor, die om de beurt in een schema staan. Soms ruilen ze zelf als het niet uitkomt, een enkele keer moet ik een inval zoeken. In principe heb ik hier weinig werk aan; ik hoor het alleen als iemand niet kan.’ Elke woensdagmiddag rijdt de Trefpunt Express naar de Dorssport. Wij halen dan mensen met (beginnende) geheugenproblematiek op van huis en brengen ze naar de Dorssport toe. Daar doen zij mee aan een voor hun speciaal ontwikkeld sportprogramma. Na afloop drinken we gezellig met zijn allen een kopje koffie of thee en brengt de chauffeur iedereen weer thuis.

Prikvervoer

Waar wel veel werk aan vast zit, is het ‘prikvervoer’ dat sinds 10 februari van dit jaar door het Trefpunt wordt aangeboden voor mensen die niet zelf naar de vaccinatie locatie kunnen gaan. ‘Mensen melden zich bij Sabine, die op de receptie van het Trefpunt werkt. Sabine zet de aanvragen in een schema: mevrouw AB op die datum, tijd en plek. Ze vraagt ook naar bijzonderheden. Als iemand bijvoorbeeld een rollator meeneemt moet ik dat weten, want niet elke chauffeur kan tillen!’ Marianne ziet op haar computerscherm thuis de lijst die Sabine bijhoudt. Op een tweede scherm heeft zij overzicht over de chauffeurs: wie zijn op welke dagen en tijden beschikbaar; wie rijdt alleen met de Trefpunt Expres, en wie met eigen auto?

Wie wanneer met welke auto?

‘Voor de uitstapjes met de Trefpunt Expres hadden we ongeveer twintig chauffeurs, maar nu voor het prikvervoer zijn er veel ‘afgevallen’. Ze zijn bijna allemaal gepensioneerd, soms zelf kwetsbaar of met een kwetsbare partner, logisch dat niet iedereen meedoet. Toen we een oproep deden kregen we ook weer drie vrijwilligers speciaal voor het prikvervoer erbij! Die rijden met hun eigen auto. Toen er sneeuw lag in februari wilden veel van ‘onze’ Trefpunt Expres-chauffeurs ook liever met hun eigen auto rijden. Anderen willen weer alleen in de Trefpunt Expres rijden, omdat ze vanwege corona geen mensen van buiten hun eigen huishouden in de eigen auto willen vervoeren. Er spelen nog andere dingen mee, zoals dat ik er rekening mee hou wie ik ’s morgens vroeg kan laten rijden, en wie liever niet … Het prikken begint om 8 uur, en de mensen worden een half uur eerder thuis opgehaald, dus dat kan echt een vroegertje zijn.’ Marianne let op alle details en persoonlijke voorkeuren. Ondertussen zijn er al meer dan 120 mensen naar de prik locatie in Alkmaar door ons vervoerd.

Soms veel werk

‘Bij de uitstapjes had ik er gemiddeld negen uur per week werk aan, maar alles was vooraf geregeld en klaar – de chauffeurs wisten een week van tevoren wat er van ze verwacht werd. Nu ben ik er dagelijks mee bezig. Soms een half uur, en soms wel vier a vijf uur op een dag! Het hangt er helemaal vanaf hoeveel vragen binnenkomen; soms is dat ineens een hausse. Vorige week was er een ochtend waarop binnen een uur drie mensen gevaccineerd moesten worden, toen hadden we drie auto’s en drie chauffeurs tegelijk nodig! Ik kan het ook druk hebben doordat chauffeurs niet meteen bereikbaar zijn, dat ik vijf keer moet bellen voordat ik iemand te pakken heb. Dan krijg ik een mij onbekende partner aan de lijn ‘Haaa Marianne! Daar ben je weer! Nee, hij is er nu niet …’ Dat hoort erbij.’

Zorgvuldig en accuraat

Als de chauffeur is gevonden, maakt Marianne via de mail een terugkoppeling naar het Trefpunt waar de financiële administratie wordt bijgehouden – de onkosten voor het rijden met eigen auto, de vergoeding voor de chauffeur, en de eventuele incasso voor de oudere die met de Trefpunt Expres vervoerd wordt. Alles moet kloppen, dat is precies waar Marianne haar voldoening uithaalt: ‘Ik houd ervan om dingen te regelen, te zorgen dat het goed georganiseerd is en de uitvoering gesmeerd loopt. Het geeft me een goed gevoel als de chauffeurs steeds weer doen wat we hebben afgesproken. Het is toch magnifiek – zoveel mensen zijn ermee geholpen en ik kan mezelf nuttig maken!’