MENSEN MAKEN HET TREFPUNT

Interview met Ron Bleeker, wijkbeheerder van KennemerWonen

Door Leonie Zwetsloot

 

Ron Bleeker werkt als wijkbeheerder bij KennemerWonen. De woningcorporatie heeft sociale huurwoningen in meerdere gemeenten in de regio Alkmaar en Ron doet het wijkbeheer in Heiloo en Uitgeest. KennermerWonen verhuurt eengezinswoningen in rijtjeshuizen en woningen in ‘complexen’ – flats en appartementsgebouwen. Vooral de complexen vragen Rons aandacht. Hij is het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten over allerlei sociale zaken, denk aan de schoonmaak van een trappenhuis of (beginnende) burenoverlast. Hij wordt ook vaak aangesproken over praktische dingen die onder de afdeling ‘Vastgoed’ vallen, zoals reparaties of trapverlichting. Dan verwijst hij bewoners door. Zijn eigen terrein is de afdeling ‘Sociaal Beheer’ en gaat over het samen leven, elkaar tegenkomen in de gedeelde ruimte.

Mensen helpen zelf in actie te komen

Ron hecht veel waarde aan gewone contacten met bewoners en gaat vaak ’s middags ‘de wijk in’. ‘Ik ben herkenbaar, rij in een autootje met het logo van Kennemer Wonen, heb bedrijfskleding aan, en meestal duurt het niet lang als ik ergens stop en een rondje loop tot ik word aangesproken. Als het om reparaties gaat, geef ik het goede mailadres of telefoonnummer door; mensen moeten dat zelf melden, maar ik kan ze wel even de weg wijzen. Het kan ook zijn dat iemand zijn zorgen om een buurman deelt, omdat de gordijnen aldoor dicht blijven en hij al een tijdlang niet buitenshuis gezien is. Of er komt iemand met vragen of klachten over de nieuwe buren, of over ‘nieuwe Nederlanders’ die na gezinshereniging ineens met zes personen in een woning zitten waar eerst iemand alleen woonde. Door  een taalbarrière en andere gewoonten geeft dat weleens problemen.’

Ron heeft begrip, maar stimuleert mensen om zelf in actie te komen: ‘Ik probeer eerst duidelijk te krijgen wat precies het probleem is, en dan de mensen zelf naar hun buren te sturen om het te bespreken. ‘Als je er zelf niks aan doet, dan doen wij ook niks,’ is onze strategie. Tenzij er een onveilige situatie (bijvoorbeeld met drugs) zou zijn natuurlijk, dan springen we wel meteen in. Normaal gesproken is het belangrijkste om de relatie tussen buren goed te krijgen. Je kunt namelijk niet elk probleem oplossen, maar als de relatie goed is verdraag je méér van elkaar. Wanneer mensen er onderling niet uitkomen, verwijzen we standaard door naar Buurtbemiddeling, een prachtige vrijwilligersorganisatie die ook in Heiloo actief is.’

Portiekgesprekken

In het kader van bewonerscontacten heeft Ron vier jaar geleden ‘portiekgesprekken’ in Heiloo geïntroduceerd. Bewoners van een complex krijgen vooraf een brief in de bus wanneer we komen. ‘Op een dag tussen 17 en 18 uur komen we met een statafel, koffie en koekjes, en een grote banner van Kennemer Wonen, om heel laagdrempelig een praatje te maken. Hoe bevalt het u hier? Wat zou u anders willen? Dan spreek je niet alleen degene die altijd al de weg naar Kennemer Wonen kan vinden, maar juist mensen die je anders niet hoort of ziet. Ook dan komen vastgoed-onderwerpen op tafel, zoals onderhoud en gehorigheid, maar ook andere dingen. Laatst raakte iemand zo enthousiast dat hij gaat proberen een bewonerscommissie op te richten in zijn flatgebouw. Heel leuk dat zoiets gebeurt!’

Ron en zijn collega wijkconsulent Christine van Splunter hebben goede contacten met het Trefpunt, en sinds vorig jaar is ook altijd iemand van het Trefpunt aanwezig bij de portiekgesprekken. ‘Zij komen met de bakfiets, nemen een aardigheidje mee, bijvoorbeeld een leuk verpakte bonbon, en bellen daarmee bij alle bewoners aan om ze uit te nodigen naar buiten te komen. Mensen waarderen dat en het verlaagt de drempel om te komen praten.’

Goede samenwerking is uniek

Het is duidelijk dat Ron erg enthousiast is over de goede samenwerking die in Heiloo bestaat tussen de woningcorporatie, het Trefpunt en het Sociaal Team Heiloo. Hij weet uit ervaring dat dit geen vanzelfsprekende situatie is in andere gemeenten. ‘Sociale problematiek raakt vaak meerdere instanties, dus hoe handig is het om echt samen te werken?! Dan is het belangrijk dat je elkaar kent. Daarin is het Trefpunt heel betrokken en actief, ze betrekken mensen van allerlei clubjes bij elkaar, zorgen dat we regelmatig bij elkaar gaan zitten en dat de communicatie goed blijft. Zij organiseren ook de jaarlijkse bijeenkomst van alle netwerkpartners, waar veel tijd is voor informeel contact; daar maak je bijvoorbeeld een praatje met de wijkagent en weet je die later indien nodig makkelijker te benaderen, gewoon omdat je elkaar kent! Ook in het Sociaal Team Heiloo werken mensen die vanuit hun hart begaan zijn met de inwoners, echt het goede willen doen. Die betrokkenheid en positiviteit hier, dat vind ik uniek!’